Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

Cohiba

Cohiba - Siglo I

Cubaanse Cohiba sigaren

Cohiba - Siglo I

Ongelezen berichtdoor Jeroen_01 » za dec 29, 2012 3:29 pm

Ik heb eerder een recensie geschreven over een exemplaar die lange tijd in een bureaula van iemand had gelegen en beschadigd was. De sigaar was er eigenlijk best beroerd aan toe en dat uitte zich natuurlijk in de rookervaring.

Nu heb ik van Marco een ander exemplaar opgestuurd gekregen die netjes zo'n anderhalf jaar in zijn humidor heeft vertoeft dus ik waag mij er nog een keer aan.

Afbeelding

Hij ruikt licht naar stal en hij wordt geknipt omdat mijn NUB boortje te groot is voor dit sigaartje. De proeftrek is erg licht en smaakt licht naar rozijnen en hout.

Het aansteken gaat eenvoudig en best snel eigenlijk. De sigaar trekt licht en ik krijg veel rook.

Hij begint medium tot vol van kracht met smaken van hout, leer en de typische Cubaanse tabaksmaak.
Hij neemt al snel af in kracht en gaat naar mild tot medium met dezelfde smaken. Tot nu toe een lekker Cubaantje.

Halverwege het eerste deel komt er een zoetje bij met een menthol achtig tintje waardoor de hout en leer smaken een beetje naar de achtergrond verdwijnen.

Later (halverwege ongeveer) gaan de smaken meer naar champignons en nat hout maar gelukkig niet op een muffige manier want daar houd ik niet zo van.

Gedurende de hele sigaar is de Cubaanse tabaksmaak prominent aanwezig.

De sigaar brand, trekt en rookt voorbeeldig en brand net even te snel op. Dat mag best langzamer

Net na de helft komt het zoetje weer een beetje terug en het hout is weer droog hout.

De prominente Cubaanse tabaksmaak maakt het lastiger smaken te onderscheiden en te benoemen merk ik.
Tot nu toe heb ik hout, leer, een zoetje, champignons en Cubaanse tabak geproefd waarbij de Cubaanse tabak toch wel de boventoon voert.
Nu vind ik dat best lekker dus ik zit daar niet mee en daarom rook je natuurlijk ook een Cubaanse sigaar.

Ik had eigenlijk ook wel een pepertje verwacht maar die heb ik niet kunnen ontdekken. Misschien verdwenen door het rijpingsproces?

Het bandje laat zich niet makkelijk verwijderen en heb ik er letterlijk af moeten scheuren en zo tegen het einde begint er nu toch een lichte teer smaak door te schemeren maar niet hinderlijk dus ik rook 'm door tot de rook onaangenaam warm wordt.

Al met al een lekker sigaartje voor de liefhebber van Cubaanse tabak en een gevulde portemonnee

Als je dit sigaartje rookt begrijp je wel waarom er habanofielen zijn onder ons Het is een sigaar die zeker voor herhaling vatbaar is maar persoonlijk schrik ik een beetje terug voor de prijs helaas.

Afbeelding
Shooting from the hip :)
Jeroen_01
Site Admin

Voornaam: Jeroen
Favoriete sigaar: Don Pepin Garcia Cuban Classic Perla

Re: Cohiba - Siglo I

Ongelezen berichtdoor zipponubke » za dec 29, 2012 7:17 pm

De prijs is ook wat me vaak tegenhoud bij deze sigaar.
Ik rook liever een goede NUB dan een slechte Cubaan.
zipponubke
Site Admin

Favoriete sigaar: God of Fire en teveel om op te noemen.

Ongelezen berichtdoor FtheC » za dec 29, 2012 7:25 pm

Ze zijn helaas wel wat prijzig voor zo'n klein sigaartje, maar zoals al geconstateerd: ze zijn erg lekker. Heb er ooit een boxsplitje mee gedaan met Misha, ben blij dat ik dat gedaan heb!

Mooie review, mooi sigaartje!
FtheC

Ongelezen berichtdoor Marco Lucien » za dec 29, 2012 8:33 pm

Mooie recensie, ik had niet anders verwacht :geek: :clown:
Marco
"Worrying is using your imagination to create something you don't want"
Marco Lucien

Ongelezen berichtdoor TommyLF » za dec 29, 2012 8:38 pm

idd, keurige recensie van een mooie en vooral fraaie sigaar!

Groet Thomas.
"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" JFK
TommyLF

Voornaam: Thomas.
Favoriete sigaar: Cubaanse sigaren genieten tegenwoordig mijn voorkeur, maar een non-cuban weet ik ook te waarderen.

Ongelezen berichtdoor Idéfix » za dec 29, 2012 9:00 pm

Weer een mooie recensie Jeroen.
Ik ben eigenlijk best benieuwd naar dit sigaartje.
H A B A N O S
Idéfix
Site Admin

Favoriete sigaar: Hoyo De Monterrey/Ramon Allones/Cohiba/Julius Ceaser/Intemperance/La Aurora Sumo Short

Keer terug naar Cohiba