Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

Cohiba

Battle: Cohiba Behike 52 vs L'Atelier 52

Cubaanse Cohiba sigaren

Battle: Cohiba Behike 52 vs L'Atelier 52

Ongelezen berichtdoor Pauli » za dec 22, 2012 9:39 am

L’atelier 52 vs Cohiba Behike BHK52

Afgelopen maand tijdens een kleine herf bij mij thuis kreeg ik twee sigaren om blind te recenseren. Echter de vorm van de sigaren veraden meteen welke sigaren dit zijn en ik kreeg dus ter plekke al bevestiging dat dit klopte, het zijn de L’Atelier 52 en de Cohiba Behike 52.

Image Image

Toen Cohiba uitkwam met hun Behike lijn claimde ze dat dit een geheel nieuwe vitolas waren. Echter Pete Johnson, bekend van o.a. Tatuaje, was het hier niet mee eens. Hij vond dat de vitolas afgekeken waren van zijn lijnen. Dit jaar kwam diezelfde Pete Johnson met een nieuwe sigaar op de markt die zijn visie is op de Behike, genaamd L’atelier. In deze battle zal ik van beide sigaren de nummer 52 roken en met elkaar vergelijken.

L’atelier 52

De L’atelier lijn bestaat uit sigaren met zowel Nicaraguaans binnengoed als omblad en de sigaren zijn bedekt met een Ecuadoriaans dekblad dat van de Oliva plantages komt genaamd Sanoti Spiritus. Het dekblad mooi koffie kleurig met enkele flinke nerven en is licht geolied. De geur die er vanaf komt doet me denken aan tabak met thee.
Eenmaal geknipt proef ik koud hout, rozijnen en stal. Tijd om deze aan te vuren. Meteen komt er een aparte smaak vrij dat een combinatie is van hout, thee en bloemige tonen die vergezeld worden door een licht pittige smaak. Heel apart dit. Wat me verder opvalt is dat de rook relatief koud aanvoelt in de mond.
Als de sigaar opgewarmd is blijven de hout, thee en bloemige smaken aanwezig maar worden nu vergezeld door een licht zuurtje. Het hout is licht zoet en licht pittig. Het zuurtje vind ik moeilijk te definieren. Wel kan ik zeggen dat het geen citrus zuurtje is. Echter wat verder in de sigaar denk ik dat het meer zure rozijnen zijn.
Na een tijdje trekt de thee wat weg terwijl het pitje komt en gaat. De fruitige smaak komt steeds wat verder naar voren samen met wat kruiden. Het hout en de thee zijn nu op de achtergrond waarneembaar. Ook is het fruit wat zoeter geworden. Tijdens het roken scheurt het dekblad wat open. Dit zal verder in de sigaar steeds erger worden.
Halverwege komt er wat leer om de hoek kijken samen met een barbecue achtige smaak. Ook de thee is weer helemaal terug. De barbecue smaak komt steeds verder naar voren en op 2/3e van de sigaar komt er een klei frisje bij samen met wat noten. Ik merk de laatste tijd dat ik dat wel vaker proef aan het einde van de sigaar. De hoofdsmaken in dit laatste deel zijn de bbq en kruiden met de noten op de achtergrond. Ik vind de sigaar wel wat uitvlakken qua smaak en het word tijd dat we er een einde aan maken na 75 minuten.

Verdict: Een aparte sigaar die ik best wel vaker wil roken. Jammer dat aan het einde de boel vlak word.

Cohiba Behike BHK52

Net als alle cubanen is de Behike een cubaanse puro. De reden dat deze sigaar zo speciaal gevonden word is het gebruik van Medio Tiempo in de blend. Dit is een zeldzaam bladsoort. Het dekblad van deze sigaar is lichter dan het dekblad van de L’atelier, is licht geolied en bevat enkele kleine nerven. Er komt een stalgeur van de sigaar en eenmaal geboord proef ik koud vooral hooi.
Aangevuurd ontwaar ik direct hooi en leer die bijgestaan worden door een klein zoetje en pittige kruiden/peper. Opgewarmd neemt de peper iets af en word de sigaar direct mooi romig. Het leer en het zoete hooi blijven het smaakpalet aanvoeren.
Het hooi trekt langzaam aan wat weg en wat er overblijft is een typische cubaans smaakpalet met vooral romig leer met op de achtergrond een pittige smaak.
Halverwege komt en wat bittere chocola om de hoek kijken gevolgd door wat gras, dat een evolutie lijkt te zijn van het zoete hooi eerder. Het pittige was even verdwenen maar komt weer helemaal terug samen met wat hout. Op dit moment vind ik dit best een lekkere sigaar.
In het laatste deel komen er nog wat koffie en noten bij op de achtergrond, maar het blijft vooral romig en pittig leer met een klein zoetje. Al komen de noten iets verder naar voren vlak voordat ik deze sigaar te rusten leg. Na anderhalf uur is de pret voorbij.

Verdict: Deze Behike heeft typisch Cubaanse smaken. Het is een lekkere sigaar, maar niet lekker genoeg om er zo veel geld aan uit te geven. Al ik het vergelijk tussen deze twee sigaren moet maken kom ik tot de conclusie dat ze buiten de vitola echt niks gemeen met elkaar hebben. Allebei vind ik ze wel lekker, maar de L’atelier misschien wel net iets meer. Echter blijft de Behike me langer boeien. Dus puur op het gebied van smaken kan ik moeilijk een keuze maken,maar zou ik toch neigen naar de Behike. Neem ik de prijs mee in de afweging dat is de l’atelier by far de winnaar van deze battle.
'Gentlemen you may smoke'
-King Edward VII
Pauli

Voornaam: Paul
Favoriete sigaar: 1. Arturo Fuente Anejo, 2. Tatuaje RC233, 3. Arturo Fuente Opus X Forbidden X Lost City Robusto

Re: Battle: Cohiba Behike 52 vs L'Atelier 52

Ongelezen berichtdoor Marco Lucien » za dec 22, 2012 3:39 pm

Positief Cohiba nieuws :ravin: En een hele mooie recensie, ik heb een kist Behikes liggen maar wacht door de prijs nog wat jaartjes :ooh:
Marco
"Worrying is using your imagination to create something you don't want"
Marco Lucien

Ongelezen berichtdoor bolivarcuaba » do dec 27, 2012 9:18 pm

Hele mooie recensie Pauli. Ik heb net wat l'ateliers gekocht. Ben heel benieuwd.
bolivarcuaba

Ongelezen berichtdoor doppy » do dec 27, 2012 9:27 pm

Je hebt me (wederom) nieuwschierig gemaakt! ga die l'atelier zeker zien aan te schaffen !
Rise and rise again, until lambs become lions
dit bericht is mogelijk geplaatst vanaf mijn mobiel
doppy

Favoriete sigaar: Man 'o War / Undercrown / VegaFina

Ongelezen berichtdoor Balmoral » do dec 27, 2012 9:40 pm

Marco Lucien schreef:Positief Cohiba nieuws :ravin: En een hele mooie recensie, ik heb een kist Behikes liggen maar wacht door de prijs nog wat jaartjes :ooh:

En nu ook niet meer Marco :-)

Ik wil de L'Atelier ook wel roken. Gewoon in NL verkrijgbaar?

p.s. mooie review weer Paul, erg speciaal!
Clint Eastwood: Opinions are like assholes, everybody has one.......
Balmoral

Favoriete sigaar: My Father LE 2011, OpusX, Partagas D4, Bolivar, H.Upmann alle vitola

Ongelezen berichtdoor Pauli » do dec 27, 2012 10:00 pm

Balmoral schreef:
Marco Lucien schreef:Positief Cohiba nieuws :ravin: En een hele mooie recensie, ik heb een kist Behikes liggen maar wacht door de prijs nog wat jaartjes :ooh:

Dank je. De l' ateliers zijn gewoon in nederland te koop.
'Gentlemen you may smoke'
-King Edward VII
Pauli

Voornaam: Paul
Favoriete sigaar: 1. Arturo Fuente Anejo, 2. Tatuaje RC233, 3. Arturo Fuente Opus X Forbidden X Lost City Robusto

Ongelezen berichtdoor Balmoral » do dec 27, 2012 10:25 pm

THX Paul!
Clint Eastwood: Opinions are like assholes, everybody has one.......
Balmoral

Favoriete sigaar: My Father LE 2011, OpusX, Partagas D4, Bolivar, H.Upmann alle vitola

Ongelezen berichtdoor zipponubke » vr dec 28, 2012 7:51 pm

Heerlijk om te lezen de Lat 52 heb ik ook gerookt en was best goed te doen.Maar de omstandigheden waar ik hem rookte waren niet zo fijn maar de sigaar krijgt een herkanssing bij mij.
Ik rook liever een goede NUB dan een slechte Cubaan.
zipponubke
Site Admin

Favoriete sigaar: God of Fire en teveel om op te noemen.

Ongelezen berichtdoor Marco Lucien » vr dec 28, 2012 9:23 pm

Balmoral schreef:

Jawel hoor heb er nog meer :ravin:
Marco
"Worrying is using your imagination to create something you don't want"
Marco Lucien

Keer terug naar Cohiba