Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

De proeverij

Whisky / Whiskey / Bourbon

Smaak combinaties van dranken en sigaren

Re: Whisky / Whiskey / Bourbon

Ongelezen berichtdoor mafkACE » ma maart 11, 2013 8:55 am

Matti schreef:De Ardbeg Ten is naar mijn smaak minder medicinaal dan de Laphroaig 10, met meer fruit (o.a. banaan), maar minder zoet dan bijvoorbeeld een Lagavulin 16. Zeker meer in de richting van die 2 (die ook allemaal binnen 10km liggen) dan richting de standaard Bunnahabhain.

Bunnahabain standaard is ongeturfd en nauwelijk vergelijkbaar met al t andere wat van Islay komt. De enige geturfde bunnahabain is de toiteach, staat hier in de kast en is zeer lekker! :P

Ik vind Ardbeg meestal te overweldigend. Het is niet mijn standaard ding, laphroaig daarentegen wel weer :P
mafkACE

Ongelezen berichtdoor Matti » ma maart 11, 2013 7:48 pm

De enige geturfde standaard Bunna is de Toiteach :) Ik heb in mijn kast een tweetal heerlijke geturfde Bunna's staan van The Ultimate, en er zwerven ook flessen rond van Moine (da's de naam die Bunnahabhain zelf aan zijn geturfde spirit geeft).

Overigens is de standaard Bunna zeker leuk om te proberen, erg smakelijk vind ik, karakteristiek. En ook de Black Bottle blend (die, of ik moet me heel sterk vergissen, voor een groot gedeelte uit Bunna bestaat) is erg goed.

Ik ga zelf ook voor de Laphroaig (en de Lagavulin) maar kan een glaasje Ardbeg op zijn tijd ook waarderen (de Uigeadail en Corryvreckan zijn allebei erg lekker, wel prijzig).
Matti

Voornaam: Matthijs

Ongelezen berichtdoor TommyLF » ma maart 11, 2013 9:29 pm

Als ik het zo lees. Laphroaig 10 is absoluut mijn ding niet qua smaak, dan zijn de anderen die jullie noemen, dus ook mijn ding waarschijnlijk niet.
Mijn smaak gaat meer uit naar Bruichladdich en Highland park en o.a sherrycasks.

Gelukkig dat er bij whisky zoveel verschillende soorten en smaken bestaan. ;)

grtzzz Thomas.
"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" JFK
TommyLF

Voornaam: Thomas.
Favoriete sigaar: Cubaanse sigaren genieten tegenwoordig mijn voorkeur, maar een non-cuban weet ik ook te waarderen.

Ongelezen berichtdoor doppy » ma maart 11, 2013 9:33 pm

je smaak moet misschien ook even wennen aan deze smaken.. heb je hem al eens vaker geproefd?

moet eerlijk bekennen dat ik gelijk verliefd was op de quater cask
Rise and rise again, until lambs become lions
dit bericht is mogelijk geplaatst vanaf mijn mobiel
doppy

Favoriete sigaar: Man 'o War / Undercrown / VegaFina

Ongelezen berichtdoor TommyLF » ma maart 11, 2013 9:40 pm

doppy schreef:je smaak moet misschien ook even wennen aan deze smaken.. heb je hem al eens vaker geproefd?

moet eerlijk bekennen dat ik gelijk verliefd was op de quater cask

Dat zou wellicht kunnen hoor, maar tot nu toe vindt ik de zachtere whisky's meer mijn ding tot nu toe dan, wellicht dat ik er over paar jaar anders tegenaan kijk!

Wellicht druk ik me niet geheel goed uit qua "zachtere" whisky's, maar dat aparte van die Laphroaig is iig nu niet mijn ding!

Time will tell ;)
"Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country" JFK
TommyLF

Voornaam: Thomas.
Favoriete sigaar: Cubaanse sigaren genieten tegenwoordig mijn voorkeur, maar een non-cuban weet ik ook te waarderen.

Ongelezen berichtdoor Marco Lucien » vr maart 22, 2013 1:11 pm

Afbeelding
Marco
"Worrying is using your imagination to create something you don't want"
Marco Lucien

Ongelezen berichtdoor raleigh » vr mei 17, 2013 9:22 pm

Hey ook een whisky-topic :rock:

Nu bezig aan een Glenfarclas 40 (klein beetje, wil lang met de fles doen)
raleigh

Favoriete sigaar: Bolivar coronas gigantes

Ongelezen berichtdoor Hansje » vr sep 27, 2013 5:10 pm

Ik ben niet zo van de whiskey. De eerste en laatste whiskey die ik ooit heb aangeschaft was van Four Roses. Man wat een totaal bocht. Vanmiddag was ik met de buurman in Duitsland en bij de Aldi hadden ze whiskey van minder dan een tientje. Waarom niet, dacht ik. Clarke's Old Kentucky Straight Sour Mash Whiskey Bourbon:

Afbeelding

Twee druppeltjes van geproefd, en de buurman ook. Nou, dat valt niet tegen. Zacht mild en een lichte zoetheid. Eikensmaak. Gebalanceerd. Op internet is er eigenlijk niks over te vinden, behalve dat ie bij de Aldi te koop is. Maar hij heeft wel ergens zilver gewonnen, dus dat is niet verkeerd:

"Credit where it's due: this won a silver medal at the International Wine and Spirit Competition. Rich in unusually dainty oak flavours, with a remarkable price tag."

Het zou me trouwens niet verwonderen als dat spul hier gebrouwen wordt, de flessen lijken in elk geval verdacht veel op elkaar:

http://www.jimbeam.com/behind-the-bourbon
Van dat soort dingen ja. Van dat soort dingen.
Hansje

Voornaam: Hans
Favoriete sigaar: Weet niet/geen mening

Ongelezen berichtdoor Hansje » vr sep 27, 2013 6:10 pm

Even een groter slokje genomen. Lastig te beoordelen, want ik heb dus helemaal geen verstand van whiskey. Dertig jaar geleden ooit een fles Four Roses gekocht, dan is deze Clarke's in elk geval wel beter. Iets zanderig, ietsje zoetig maar niet te zoet, ietsje vanille en eiken. Caramelletje in de lange afdronk.
Hansje

Ongelezen berichtdoor Hansje » vr sep 27, 2013 6:25 pm

Oh, ook een fles wodka gekocht. Eigenlijk als alternatief voor schoonmaakalcohol, want wodka is goedkoper. Ik gebruik dat spul in mijn ultrasone reiniger voor het reinigen van sommige onderdelen van mijn elektrieke sigaretten. Maar je kan het ook drinken. Deze is vrij mild voor een wodka, en rolt romigzoet over de tong. Volgens mij is ie aangelengd met glycerine. En ja, ik weet hoe glycerine smaakt.

Afbeelding
Hansje

VorigeVolgende

Keer terug naar De proeverij