Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

Nieuws

Een rookvrije wereld in 2040?

Nieuws en nieuwtjes over sigaren

Ongelezen berichtdoor Peter » za maart 14, 2015 2:04 am

Een turbocampagne, dat is volgens experts dé manier om de wereld tegen 2040 helemaal rookvrij te maken. Daar is echter wel volle steun van alle regeringen en sterker bewijsmateriaal tegen de tabaksindustrie voor nodig.

Hoewel steeds minder mensen in Westerse landen roken, wordt er in andere landen nog lustig op los gepaft, met name in Afrika en het Midden-Oosten. Als dit zo doorgaat zouden er volgens wetenschappers in 2025 nog steeds meer dan een miljard rokers zijn, meldt The Huffington Post. Tenzij er dus nú actie wordt ondernomen. Professor Bealehole, brein achter het initiatief: ''De wereld moet erkennen dat de schade die de tabaksindustrie aanricht onacceptabel is.''

De afgelopen tien jaar stierven wereldwijd maar liefst 50 miljoen mensen aan de gevolgen van tabak. Bealehole en collega's stellen dat de focus tot nu toe nog te veel op inperken van de vraag naar tabak lag, terwijl we eigenlijk onze pijlen zouden moeten richten op het aanbod. De tabaksindustrie zou daarom strenger gecontroleerd moeten worden.

De wetenschappers publiceren hun pleidooi in het wetenschappelijke tijdschrift Lancet en zullen hun ideeën toelichten op de Wereldconferentie over tabak en gezondheid in Abu Dhabi.

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2379 ... 40___.html

Nou als ik in 2040 nog steeds leef zal ik nog steeds roken, al was het maar om de anti-rook zeikers te pesten. :)
Peter

Favoriete sigaar: Davidoff milenium edition

Re: Een rookvrije wereld in 2040?

Ongelezen berichtdoor Hansje » za maart 14, 2015 11:12 am

Geniaal! We gaan niet de vraag verminderen, maar het aanbod aanpakken! Tabaksmafia, kom er maar in.
Van dat soort dingen ja. Van dat soort dingen.
Hansje

Voornaam: Hans
Favoriete sigaar: Weet niet/geen mening

Ongelezen berichtdoor Coenraad » za maart 14, 2015 11:47 am

Mijn beste,

Ach, ze doen maar!!
In feite rook ik niet (sigaretten / shag). Tenminste zo lees ik de geestelijke kern van dit betoog.

Ik degusteer op een weldadige manier mijn sigaartje.
Lekker ontspannen, genieten van die bijna mystieke belevenis.
Al je gedachten los laten, proeven ervaren en weer verder gaan. Heerlijk!!
En ik ben er dan ook van overtuigd dat dit dagelijks ritueel mijn leven verrijkt in de ruimste zin des woords. ;)
"Sanis Sigaro Vita Lacune" (zonder Sigaar is het leven ledig).
Coenraad

Voornaam: Coenraad
Favoriete sigaar: Oliva O, Arturo Fuente Gran R., Don Tomas Nica., H.Upmann, Quai D'Orsay, Charles De Brouckére.

Ongelezen berichtdoor Arie » do maart 19, 2015 2:50 pm

Ik heb toch het gevoel dat het Pareto-principe hier van toepassing is. Vijftig, zestig jaar geleden rookte bijna iedereen. Dankzij de anti-rook-maatregelen is dat teruggebracht tot iets van 22-24%. Een goede zaak in mijn ogen, roken is gewoon ongezond. Net als rijden zonder helm of gordel, dat is ook verboden. Niks mis mee als het levens redt en de kwaliteit van leven verbetert.

In Nederland is 20% het beleidsdoel maar de laatste jaren zie je dat de maatregelen steeds grotesker worden maar er toch niet in slagen om die laatste paar procentjes eraf te krijgen. Het Pareto-principe stelt dat het extreem moeilijk zal zijn om dit te bereiken.

Mijns inziens is dan ook het punt gekomen waarop we onze knopen moeten tellen en blij moeten zijn met de enorme resultaten die geboekt zijn. Tegelijkertijd moeten we accepteren dat er in een vrije maatschappij altijd mensen zullen zijn die keuzes maken die schadelijk voor henzelf zijn.

Wat mij betreft houden we dus vast aan de enige maatregel die bewezen effectief is: hoge prijzen. Dat schrikt ook de jeugd af. In combinatie met goede voorlichting, kan dit het aantal nieuwe, jonge verslaafden binnen de perken houden.

Een alternatief is sigaretten helemaal verbieden. Gezien de schadelijke gevolgen van roken en de doelbewuste strategie van sigarettenfabrikanten om mensen zo jong en zo lang mogelijk verslaafd te maken, zou ik daar geen moeite mee hebben. Ik snap niet waarom al die politici, die beweren dat het hun om de volksgezondheid gaat, dit niet voorstellen.

Of eigenlijk snap ik het wel, want een aantal van hen is doodleuk commissaris van de grote tabaksfabrikanten. En ook de accijnzen zijn mooi meegenomen. Het is deze hypocrisie die mij stoort.
Arie

Favoriete sigaar: Havanna

Ongelezen berichtdoor Jeroen_01 » do maart 19, 2015 3:59 pm

De wereld draait om geld ;)
Shooting from the hip :)
Jeroen_01
Site Admin

Voornaam: Jeroen
Favoriete sigaar: Don Pepin Garcia Cuban Classic Perla

Keer terug naar Nieuws