Sigarenforum.nl, voor en door aficionados! Welkom levensgenieters!

Menendez Amerino

Alonso Menendez - No.40

Alle recensies van Menendez Amerino sigaren

Alonso Menendez - No.40

Ongelezen berichtdoor Jeroen_01 » za dec 29, 2012 1:24 pm

Alonso Menendez - No.40
Handgemaakt , Lengte: 131 mm , Ringmaat: 42 , Doorsnee: 16,7 mm , Land: Brazilië.

Afbeelding

Het is geen wonder mooie sigaar om te zien. Hij is licht generfd en onregelmatig. Ook de afwerking van het kapje is niet erg mooi sluit niet helemaal af.

Het knippen gaat niet lekker. er steken wat harde puntjes uit die je er uit kan trekken. Het lijken wel takjes.
Ik moet er dus meer af knippen dan mijn bedoeling was.

Koud ruik ik een lichte stalgeur aan de body. Aan de voet ruik ik niets.
Pre-draw is smaakloos maar er komt lucht doorheen. Het aansteken gaat goed en ik hoef er niet aan te trekken.
De eerste trek is niet bepaald lekker en smaakt naar natte hond. Bah!
Gelukkig was dat alleen bij de eerste trek. Warm ruikt de sigaar naar een pepertje en iets wat ik niet thuis kan brengen.

De trek is goed maar ik krijg weinig rook. Hij brand een stuk sneller dan de dikkere jongens maar dat is logisch.
Ik proef hout, leer, een licht pepertje en een typisch brasil tabak smaakje.
Ook dit is weer een redelijk milde sigaar in het eerste deel. Na zo'n 2cm gaat de smaak meer richting peper en geroosterde noten. Er is geen scheefbrand en hij dreigt ook niet uit te gaan. De brand is dus goed.
De trek is nog steeds voldoende al had het van mij iets beter gemogen en ik krijg nog steeds weinig rook maar meer dan in het begin.
Er is een hint van cacao bijgekomen in de geur en dit is merkbaar in de smaak als een klein bittertje. Je verwacht bij een Braziliaan eigenlijk een zoetige sigaar maar dat is deze niet.
Zo aan het eind van het eerste deel verbetert de trek en de hoeveelheid rook. Ook de smaak wordt sterker en gaat richting "medium" Zo vind ik 'm lekker. Precies goed.

Afbeelding

De smaak is nog steeds peper, leer en hout maar veel meer in balans nu. Lekker.
Er zit dus wel degelijk een bepaalde mate van ontwikkeling in. De as is redelijk licht en niet al te stevig.
Op tijd naar de asbak om de askegel te dumpen dus!

Ik heb eerder drie verschillende sigaren gerookt van dit merk en die waren totaal niet bevallen, onrookbaar zelfs dus ik begon argwanend aan deze sigaar maar dit is een wereld van verschil met z'n dunnere broertjes de No 30, 50 en 60.

Het eerste deel was vrij gevarieerd, het tweede deel gebalanceerd en begin bijna aan het derde en laatste deel.
Hij brand en trekt in het tweede deel voorbeeldig.
Het derde deel begint met een bittertje, niet hevig of storend, ik proef 'm wel vaker bij Brasil tabak.

Afbeelding

Nog maar net in het derde deel en er begint al een lichte asbak smaak door te schemeren. Dat is snel!
Even purgen dan maar. Het helpt iets maar niet veel.
De smaak gaat naar peper en tabak. Ik vond het tweede deel beduidend lekkerder, meer in balans.
Het bandje laat zich redelijk eenvoudig verwijderen na wat gepeuter met m'n korte nagel.
De trek begint warm aan te voelen en de sigaar wordt minder smakelijk nu. Ik twijfel of ik 'm weg leg, ik vermoed dat ie tegen z'n omslagpunt aan zit. Ik wacht het nog even af.
Na nog een paar minder smakelijke trekjes besluit ik 'm toch maar weg te leggen. Hij heeft het zo'n 45 minuten volgehouden.

Afbeelding

Na de slechte ervaringen met de nummers 30, 50 en 60 was ik positief verrast door deze No.40. Ik had er niet veel van verwacht maar het eerste en vooral het tweede deel bevielen mij goed. Het derde deel viel nogal tegen en vond ik niet erg lekker.
Het omslagpunt kwam al best snel maar toch een rookduur van zo'n 45 minuten en dat is niet slecht voor een relatief kleine sigaar.

Zou ik 'm vaker roken? Mja, misschien wel. Even afwachten of de nummer 10 of de robusto bevallen.
Shooting from the hip :)
Jeroen_01
Site Admin

Voornaam: Jeroen
Favoriete sigaar: Don Pepin Garcia Cuban Classic Perla

Re: Alonso Menendez - No.40

Ongelezen berichtdoor Coenraad » za dec 29, 2012 3:20 pm

Mijn beste,

Wederom een prima review van een sympathieke sigaar.
De Alonso Menendez no.40, was een van de eerste Longfillers die ik rookte.
En eigenlijk vind ik dit nog steeds een zeer aangename sigaar.
Ik herken veel in jou beoordeling!!
Doch de Robusto vind ik rijker aan smaak. ;)
"Sanis Sigaro Vita Lacune" (zonder Sigaar is het leven ledig).
Coenraad

Voornaam: Coenraad
Favoriete sigaar: Oliva O, Arturo Fuente Gran R., Don Tomas Nica., H.Upmann, Quai D'Orsay, Charles De Brouckére.

Ongelezen berichtdoor Jeroen_01 » za dec 29, 2012 3:35 pm

Coenraad schreef:Mijn beste,

Wederom een prima review van een sympathieke sigaar.
De Alonso Menendez no.40, was een van de eerste Longfillers die ik rookte.
En eigenlijk vind ik dit nog steeds een zeer aangename sigaar.
Ik herken veel in jou beoordeling!!
Doch de Robusto vind ik rijker aan smaak. ;)

Ik vond de robusto inderdaad beter en ook meteen de beste van Alonso Menendez.
Shooting from the hip :)
Jeroen_01
Site Admin

Voornaam: Jeroen
Favoriete sigaar: Don Pepin Garcia Cuban Classic Perla

Ongelezen berichtdoor sBmRnR » za dec 29, 2012 5:37 pm

Jeroen_01 schreef:Ik vond de robusto inderdaad beter en ook meteen de beste van Alonso Menendez.

Is de enige die ik geprobeerd heb en heeft gezien die prijs/kwaliteit een vaste plek in de humi.
Live Life!
sBmRnR

Ongelezen berichtdoor zipponubke » za dec 29, 2012 6:47 pm

In het verleden vaak gerookt maar nu kijk ik er niet meer naar.
Ik rook liever een goede NUB dan een slechte Cubaan.
zipponubke
Site Admin

Favoriete sigaar: God of Fire en teveel om op te noemen.

Keer terug naar Menendez Amerino